Reklam

Yeni Başlayanlar İçin Temel Dijital Pazarlama Terimleri

YENİ BAŞLAYANLAR İÇİN DİJİTAL PAZARLAMANIN TEMEL KAVRAMLARI

(Search Engine Optimization) : Türkçe karşılığı arama motoru optimizasyonu olan ’nun işlevi arama motorlarını uygun hale getirmektir.

En önemli amaç anahtar kelimeler aracılığıyla üst sıralarda yer almaktır. Bu da ziyaretçilerin artmasına, marka bilirliğinin yükselmesine, sitenin üzerinden geri dönüşlerin artmasına, sitenin maddi-manevi değerinin yükselmesine yardımcı olur.

SEM (Search Engine Marketing): Arama motoru sonuçlarında sitenin görünürlüğünü arttırmak için reklam aracılığıyla üst sıralarda görünmeyi sağlayan bir internet pazarlama yöntemidir. Tıklama başı maliyet (CPC) ile reklam satın alımı yapılır ve bu pazarlama yöntemini genel olarak ajanslar yapmaktadır.

CPC ( Cost Per Clik): Türkçe karşılığı tıklama başı maliyet demektir. Tıklama sayısı ile çarpılarak yapılan hesaplama sonucu reklam verilen siteye ödenmesi gereken maliyettir. Burada dikkat edilmesi gereken, sürekli üst sıralarda görünmek için genel anahtar kelimelerin yazılmaması gerektiğidir. Çünkü markanın amacı pembe tükenmez kalem satmaksa, anahtar kelimede sadece kalem kelimesini seçmek, her türlü kalem arayanların sayfasında bu markanın sitesi olacak demektir ve bu da tıklama başı maliyeti arttırır. Bunun yerine anahtar kelime pembe tükenmez kalem olarak seçilirse hem tıklama başı maliyet düşer hem de doğru hedef kitleye ulaşılmış olunur.

CPM (Cost Per Mile): 1000 gösterim başına maliyet demektir. Matematiksel olarak bakacak olursak, örneğin CPM olarak 2TL den reklam veriliyorsa 1000 gösterim sonucu 2TL ödenecek demektir.

Bounce Rate (Hemen Çıkma Oranı): Bir sayfaya giriş yapıldığında açılış sayfası haricinde sayfayı dolaşmadan hemen siteden ayrılma yüzdesini gösteren bir parametredir. E- ticaret siteleri açısından bu oranın 35-55 arasında olması gerekmektedir. Eğer sizin siteniz bu oranların altındaysa site tasarımınızda bir sıkıntı olabilir, site hızınız düşük olabilir ya da ve Adwords için kullandığınız anahtar kelimelerde hatalar var demektir.

Duration (süre): Sitede kullanıcıların geçirdiği ortalama süreyi ifade etmektedir. Kullanıcı sitenizde az zaman geçirdiyse sizin siteniz net ifade edilmiyor ya da kullanıcının dikkatini çekmiyor olabilir. Bunun sonucunda da kullanıcıya sitenizi fark ettirmek ve beğendirmek için birtakım iyileştirici çalışmalar yapmak gerekir.

Conversion Rate (Dönüşüm Oranı): Siteye giriş yapan kullanıcılarının kaçının siteyi ziyaret ettiği, bunlardan da kaçının siteden ürün aldığı veya siteye üye olduğunu gösteren orandır.

Abandon: Bir site ziyareti esnasında kullanıcının yapacağı işleri bitirmesine denir.

Business to Business (B2B): Şirketten şirkete gerçekleşen pazarlamadır.

Business to Customer (B2C): Firmadan satın alınan ürünün direkt müşteriyle buluşturulmasıyla yapılan pazarlamadır. B2C’de duygusal faktörler ağır basmaktayken B2B’de firma çıkarları ağır basmaktadır.

A\B Test: İki ya da daha fazla site ziyaretçisine sitenin yöneticileri tarafından yapılan bir deneydir ve bu deneyde A site ziyaretçisine sunulan değişkenler B site ziyaretçisine gösterilmez. Bu deney sonucunda çıkan orana göre hangi değişkenin seçileceğine karar verilir. Bu değişkenler; sitenin fontu, rengi, yazı boyutları, görsellerin konumu ve indirimlerin yazılış şekilleri gibi değişkenlerdir. Test sonucunda iyi bir verim alınabilmesi için testin en az iki hafta boyunca yayında kalması gerekmektedir.

Cookies (Çerezler): Bir web sitesini ziyareti sonucu sitenin hafızasına alınan küçük boyutlu dosyalardır. Kaydedilen bu çerezler sayesinde ilgi alanlarına göre zaman zaman ziyaretçiler farklı sitelerdeyken reklamlar ekranlarında görünmektedir.

Remarketing (Yeniden Pazarlama): Kullanıcıların bir ürüne bakıp, satın almadan veya sepetine atmadan siteden ayrılması sonucu çerezler yardımıyla ürünün, kullanıcının başka sayfalarda dolaşması sırasında reklam olarak görülmesine denir. Ziyaretçinin, almadığı ürünü ekranında sürekli görerek satın alma ihtimalinin artmasından dolayı markanın satış rakamlarını yükseltebilmesi remarketing yani yeniden pazarlamanın en büyük faydasıdır. Bununla birlikte sitede ziyaretçi oranları ve markanın hatırlanma oranı da artmış olur.

Frequency: Türkçe sıklık sınırı demektir. Ziyaretçilere gösterilen reklamın sıklığını ifade eder. Örneğin sizin “24 saat içinde reklamım 4 kez görüntülensin” filtresi koymanız reklam sıklığı belirlemiş olmanız demektir. Böylelikle remarketing başlığında da bahsedildiği gibi site ziyaretçileri tarafından olumsuzluk yaratmanızı engeller, imajınız artar ve maliyetiniz azalır.

CTA (Call to Action): Kullanıcıların ekranlarında gördükleri  “şimdi kayıt ol, indirimin son günü, sadece şu tarihler arası” gibi yazıların yazdığı reklamlardır. Kullanıcıyı harekete geçirmek için yapılır. Üzerindeki yazının büyüklüğü, rengi, ne yazdığı ve arka plan rengi oldukça önemlidir. Belirlenecek bu kriterlere A\B testi sonucu karar vermek site sahipleri açısından faydalı olacaktır.

Banner: İnternet sayfasında üstte görünen yatay, dikey sabit ya da hareketli farklı geometrik şekillerde gösterilen reklamdır ve bu banner ekonomik ve ölçülebilir olmasıyla en kolay reklamverme yöntemidir.

CTR ( Click through Rate): İnternet reklamlarına tıklayan site ziyaretçilerinin görüntüleyen kullanıcılara oranını ifade eden terimdir. Örneğin bir banner reklamı 3000 site ziyaretçisi tarafından görüntülendi ve bunlardan sadece 30 kişisi siteye tıkladıysa CTR 30/3000 = 0.01 yani CTR %1’dir.

Returning Visitor: Daha önceden siteyi ziyaret etmiş ve yeniden ziyaret eden kullanıcılardır.

Total Visitors (Toplam Ziyaret Sayısı): Siteyi ziyaret eden toplam ziyaretçi sayısını ifade eden terimdir. Fakat bir ziyaretçi siteyi 10 kez ziyaret etmiş de olabilir bu toplam ziyaretçi sayısını değil toplam ziyaret sayını arttırır.

Google Analytics: Aylık 5 milyon sayfa gösterimine kadar site sahiplerine ücretsiz imkân sunan bir sistemdir ve bunu kullanmak için Adwords hesabının olmasına gerek yoktur.

Site sahipleri, ziyaretçinin nereden geldiği (şehir, lokasyon), bloglarında ne kadar süre kaldığı, sitedeki reklamlara tıklanıp tıklanılmadığı, siteye üyelik yapıldı mı veya satılan ürün alındı mı tüm bu bilgilere sahip olunmasını sağlar.

New Visitors Rate (Yeni Oturum Yüzdesi): Siteye giriş yapan kullanıcıların siteye ilk giriş yapan toplam kullanıcılara oranını ifade eden terimdir. Örneğin x tarihleri arası 100 bin ziyaret yapılmış bir siteye yine x tarihleri arası ilk kez gelen kullanıcı sayısı 15 bin ise new visitors yüzdesi %15 olur.

 

Yazar: Zeynep Canal – zeynep.canal@hotmail.com
İstanbul Kültür Üniversitesi – Endüstri Mühendisliği 4. Sınıf Öğrencisi

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

umraniye escort
maltepe escort
kartal escort
atasehir escort
atasehir escort
kadikoy escort
umraniye escort
maltepe escort
kartal escort
atasehir escort
atasehir escort
kadikoy escort